021-36161333

PDF  قیمت محصولات

0
سبد خرید تومان 0
Cart is empty

کابل زوجی چیست؟

سیم و کابل از وسایل مهم و پرکاربرد در زندگی انسان ها می باشند‌. سیم و کابل ها با توجه به کاربرد و نوع استفاده در انواع مختلفی تولید می گردند. سیم و کابل زوجی یا جفتی به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع سیم و کابل ها محسوب می شوند که در شبکه های ارتباطی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از کابل زوجی برای اولین بار در سال ۱۸۸۱ میلادی توسط بل در سیستم تلفن صورت گرفت. کابل زوجی یک نوع رشته متشکل از سیم های برق می باشد. گفتنی است که ساختار کابل های زوجی به گونه ای می باشد که سیم های رسانا به صورت جفتی در هم تابیده شده اند. هر زوج سیم داخل کابل های زوجی سبب کاهش تداخل مغناطیسی می گردد.

در خصوص کابل های زوجی می توان گفت که این نوع کابل ها به راحتی اجرا می شوند. باید افزود که آسیب کابل های زوجی سبب آسیب به کل شبکه نمی گردد. کابل های زوجی ارزان ترین ابزار انتقال داده جهت استفاده در مسافت های کوتاه هستند.

کابل زوجی به منظور استفاده در موارد مختلفی خریداری می شوند. فقط در هنگام خرید کابل زوجی لازم است که نسبت به هدف از خرید آن و استفاده در چه نوع شبکه و ارتباطی آگاه باشید. انتخاب نوع کابل زوجی با توجه به نوع نیاز شما متفاوت خواهد بود. باید افزود که کابل های زوجی در رنگ‌بندی خاصی تولید و عرضه می شوند. برخی از آن ها اصلی و برخی دیگر فرعی می باشند. رنگ های بنفش، سیاه، سفید، زرد، بنفش و قرمز جزو رنگ های اصلی و رنگ های خاکستری، قهوه ای، نارنجی و سبز از رنگ های فرعی کابل های زوجی می باشند.

کابل زوجی

انواع کابل زوجی

کابل های زوجی در انواع متعددی تولید و روانه بازار می شوند. هر یک از این کابل های تولیدی دارای ویژگی ها و مشخصه های خاصی هستند که در ذیل به آن ها پرداخته ایم.

▪︎ کابل زوجی بهم تابیده شده روکش دار (STP)

این نوع کابل زوجی با توجه به اسم آن، رشته های سیم موجود در این کابل دارای روکش هستند. روکش به عنوان پوشش رسانا در این کابل محسوب می شود که اطراف رشته های سیم را احاطه کرده است. با اتصال صحیح کابل های زوجی روکش دار به زمین می توان سبب تبدیل پارازیت اطراف سیم به جریان شد. این روکش در کاهش تداخلات مغناطیسی بسیار تاثیرگذار عمل می کند. در واقع پوشش های محافظتی اطراف سیم اثرات مخرب امواج روی سیگنال های سیم را به حداقل می رساند. لازم به ذکر است که داده ها در این نوع کابل زوجی در مقایسه با کابل زوجی بدون روکش سریعتر انتقال می یابند. همچنین کابل های زوجی از مقاومت بالاتری در برابر نویزها برخوردار هستند.

▪︎ کابل زوجی بهم تابیده شده بدون روکش (UTP)

کابل های زوجی بهم تابیده شده بدون روکش با توجه به اسم آن، محافظ و روکشی در تولید آن در نظر نگرفته شده است. عدم حفاظ و روکش در کابل های UTP، انعطاف پذیری بالا و ماندگاری پایین این نوع کابل ها را در پی دارد. از ویژگی های این نوع کابل های زوجی می توان به انعطاف پذیری، نازکی بسیار، نصب راحت، انتقال داده ها با سرعت ۱ تا ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه و قیمت پایین آن ها اشاره کرد.

کابل زوجی

موارد استفاده از کابل های زوجی

کابل زوجی یا کابل مخابراتی به منظور کاربردهای متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های مخابراتی در کاهش اختلالات مغناطیسی بسیار موثر عمل می کنند. گفتنی است که رشته سیم های به کار رفته در کابل های مخابراتی با هدف کنترل اثر همشنوایی زوجی می گردند. باید خاطر نشان کرد که اثر همشنوایی سبب اختلال و تاثیر منفی بر انتقال صوت و داده در خطوط مخابراتی می گردد. کابل های مخابراتی در انواع مختلفی تولید می شوند که عده ای در داخل ساختمان و عده ای دیگر در خارج ساختمان به کار می روند.

امکان ایجاد چندین کانال از یک ارتباط و همچنین اتصال چندین دستگاه به یکدیگر در یک رشته از طریق کابل های زوجی به راحتی فراهم می گردد. همچنین این نوع کابل ها هدایت و انتقال سیگنال های آنالوگ و دیجیتال را در سیستم ارتباطی بر عهده دارند.

به طور کلی می توان گفت که کابل زوجی در شبکه ارتباطی و مخابراتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اتصالات آیفون های صوتی و تصویری، اتصالات شبکه های مخابراتی و ارتباطات خطوط تلفن از موارد استفاده از کابل های زوجی می باشند. همچنین این نوع کابل ها در شبکه های محلی، شبکه دیجیتالی خدمات مجتمع (ISDN)، خطوط ADSL و شبکه محلی LAN به کار می روند.

سیم

خرید کابل های زوجی

در هنگام خرید هر گونه سیم و کابلی باید به مواردی نظیر: ولتاژ اسمی و جریان مجاز، سطح مقطع و شکل آن، جنس هادی، نوع هسته، جنس غلاف، جنس عایق، نوع زره، نوع محافظ و نوع حفاظت در برابر خوردگی دقت کرد و بنابر آن ها باید سیم و کابل موردنیاز خود را خریداری نمود.

همچنین در خصوص قیمت کابل زوجی می توان گفت که قیمت آن، بسته به موارد مشخصی در بازار  متفاوت می باشد. قیمت مواد اولیه، نوع کابل زوجی، برند و شرکت تولیدکننده،  از عوامل تعیین کننده، تعداد زوج سیم استفاده شده در کابل های زوجی، عملکرد کابل و میزان مس مصرفی قیمت کابل های زوجی هستند. برای آنکه محصولی باکیفیت تهیه کنید، ابتدا قبل از خرید، ابتدا نسبت به کیفیت کابل های زوجی تحقیق کنید و بهترین نوع برند آن را خریداری نمایید. با این کار شما پس از خرید نیازی به صرف هزینه های اضافی ندارید و از خسارت های پیش آمده جلوگیری خواهید کرد. همچنین در هنگام خرید کابل های زوجی، نوع استفاده و کاربرد آن ها بسیار مهم است که باید به آن توجه شود.

اگر قصد خرید کابل زوجی دارید، ما به شما خرید از شرکت سیمکانور را پیشنهاد می دهیم. شرکت سیمکانور محصولات خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب به مشتریان عرضه می کند تا بتواند رضایت و اعتماد مشتریان را به خود جلب نماید. شما جهت خرید از این شرکت می توانید به سایت simkanoor.ir مراجعه و خرید خود را انجام دهید.

Shopping Basket
0 Item | تومان 0
View Cart